Presvedčene hraje v hre veľmi
veľkú rolu. Hra sa bude meniť podľa toho, aké
presvedčenie vyberiete svojej hlavnej postave. Ak sa
od svojho presvedčenia
odbočíte čakajú vás
nemilé následky. Vaše presvedčenie určuje, ako by sa mala
chovať
vaša postava k okoliu. Každá postava (povolanie) si
nemôže vybrať zo všetkých
presvedčení. Presvedčení je hned niekoľko. dobré,
neutrálne a zlé.
Tieto presvedčenia môžu byť zákonné, neutrálne a
chaotické.
Zákonne
dobré
Postava tohoto presvedčenia verí, že usporiadaná, silná
spoločnosť s
dobre organizovanou vládou môže dosiahnuť lepšieho života
pre väčšinu ľudí. K
zaručene kvalitnému žitiu je potrebné presne dodržať
všetky zákony. Keď ich ľudia
dodržiavajú a snažia sa ostatným pomáhať, celá
spoločnosť sa zlepšuje. O tieto veci sa
usilujú zákonne dobré postavy. Usilujú sa
hlavne pre to, aby to čo robia prinášalo
väčšine ľudí úžitok a aby spôsobili minimálnu
škodu. Poctivý ale tvrdo pracujúci
pracovník, múdry a vlivný kráľ, alebo prísny ale
otvorený minister spravodlivosti sú
príkladmi zákonne dobrých ľudí.
Neutrálne
dobré
Tieto postavy veria, že rovnováha síl je dôležitá,
ale vzťah rádu a chaosu
nezmierňuje potrebu dobra. Keďže je vesmír rozľahlý a
osahuje množstvo rôznych
stvorení bojujúcich za rôzne ciele, zarytá honba
za dobrom nezvráti rovnováhu: môže ju
dokonca udržať. Ak staranie sa o dobro
podporuje spoločnosť, tak to musí byť
urobené. Ak dobro nastane len v tom prípade, že zvrhnú
už existujúci spoločenský
poriadok, tak budiž. Samotné spoločenské štruktúry
nemajú pre nich žiadnu prirodzenú
hodnotu. Baron, ktorý poruší rozkaz svojho krála
zničiť niečo, čo on vidí ako zlé, je
príkladom neutrálne dobrej postavy.
Zmätene
dobré
Postava tohoto presvedčenia je veľmi nápadná zábleskmi
láskavosti a
zhovievavosti. Veria vo všetkom čo je dobré, ale vôbec
sa im nepáčia zákony a
omedzenia. Vôbec nemajú radi tých, čo postrkujú
ľudí a hovoria im, čo a ako to majú
robiť. Ich činy sú vedené morálnim
kompasom, ktorý nemusí byt v naprostej zhode so
zbytkom spoločnosti. Statoční prieskumník postupujúci
kupredu a v jeho stopách
kráčajú osadníci, je príkladom zmätene dobrej
postavy.
Zákonne
neutrálne
Poriadok a
organizácia sú pre túto postavu prvoradé.
Veria v silnej, organizovanej vláde, nech je to už vláda
tyranistická,alebo zhovievavo
demokratická. Úžitok organizácie a usmerňovanie preváži
akékoľvek morálne otázky
vyvolané ich činmi. Inkvizítor rozhodnutý odhaliť zrádcu
za akúkoľvek cenu, alebo
vojak, ktorý nikdy nespochybňuje rozkazy, sú dobré
príklady na zákonne neutrálne
postavy.
Neutrálne
Naozaj neutrálne postavy veria v naprostej rovnováhe
síl a odmietajú vidieť činy ako
len zlé a dobré. Naozaj neutrálne postavy sú extrémne
vzácne. Skutočný neutrál urobí
všetko, čo len môže, aby zabránil svojmu zaťaženiu
buď na stranu dobra či zla, rádu či
chaosu. Na ich povinnosti je vidieť, že všetky
tieto sily zotrvávajú vo vyrovnanom súboji.
Neutrálne postavy sú občas prinútené k docela divným
spojenectvám.
V krajnom prípade sú donútení bojovať s porazeným v
každej situácii, niekedy dokonca
menia strany, keď predošlý porazený začína víťaziť.
Skutočne neutrálny ruid sa môže
pridať k miestnemu baronovi, aby potlačil kmeň zlých
gnollov, len aby zbehol či zmenil
stranu, keď sa gnollovia ocitnú na pokraji záhuby.
Bude sa snažiť zabrániť tomu, aby sa
niektorá strana stala príliš silnou. Vo svete je
proste veľmi málo neutrálov.
Zmätene
neutrálne
Tieto postavy
veria, že nic nemá žiadny rád, včetne ich vlastných činov. S
týmto
vodcovským princípom majú tendenciu ísť za každým
rozmarom, ktorý ich napadne.
Dobro a zlo sú pri rozhodovaní bezvýznamné. So zmätene
neutrálnymi postavami sa
veľmi ťažko jedná. Takéto postavy sú známe tým, že
ochotne a bez jediného dôvodu
vsadia všetko na jediný hod kockou. Sú
naprosto nespoľahliví. V skutočnosti je u nich
jedna spoľahlivá vec a to je, že sa na ne nedá vôbec
spoľahnúť. Toto presvedčenie sa
hraje asi najhoršie. Šialenci a blázni majú
tendenciu na zmätene neutrálne chovanie.
Zákonne
zlé
Tieto postavy veria v zneužívaniu spoločnosti a ich zákonov
k vlastnému
prospechu. Štruktúra a organizácia povyšuje tých, ktorý
si zaslúžia vládnuť, a tiež
zaisťuje jasne určenú hierarchiu medzi pánom a
sluhou. Zákonne zlé postavy podporujú
zákony a spoločnosti, ktoré ochraňujú ich vlastné
záujmy. Ak niekto trpí kvoli zákonom,
z ktorých ťaží zákonne zlá postava, je to zlé.
Zákonne zlé postavy vnucujú dodržiavanie
zákonov strachom, alebo trestami. Keďže môžu byť donútení
splniť nepriaznivú dohodu
či sľub, zákonne zlé postavy si dávajú veľmi veľký
pozor na to, čo sľubujú. Ako náhle
niečo sľúbia, porušia slovo len vtedy, keď nenájdu
spôsob ako to spraviť legálne. Tvrdý
tyran a nevyspytateľný, chamtivý obchodník môžu slúžiť,
ako príklad zákonne zlých
postáv.
Neutrálne zlé
Neutrálne zlé postavy sú v prvom rade zamierené na seba
a svoj postup. Nemajú žiadny
iný záujem na prácu s inými, alebo, v tomto prípade
jednaním na vlastnú päsť. Ich
jediným záujmom je prebíjať sa dopredu. Ak existuje rýchly
a ľahký spôsob, ako mať
úžitok, nech je to už legálne, sporné alebo jasne zlé
radi to využijú. Síce neutrálne zlé
postavy nezdielajú názor so zmätene zlými
postavami "každý sám za seba...", nerobí im
žiadne problémy zradiť priateľa či spoločníka
kvôli osobnému úžitku. Obvykle zakladajú
svoju vernosť na sile a peniazoch, čo z nich robí
docela vnímavých na úplatky.
Bezohľadný žoldák, obyčajný zlodej a informátor
pre obe strany ktorý vyzradia ľudí
autoritám, len aby sa ochránil a postúpil viššie, sú typické
príklady neutrálne zlých postav.
Zmätene
zlé
Tieto postavy sú
záhubou všetkého, čo je dobré a organizované. Zmätene zlé
postavy sú motivované túhou po osobnom úžitku a potešeniu.
Nevidia nič zlého na tom,
že vezmú, čo chcú, akýmkoľvek spôsobom. Zákony
a vláda sú podľa nich nástroje
slabochov, ktorý sa o seba nedokážu postarať sami.
Silní majú právo vziať si po čom
túži a slabí sú tu od toho, aby ich vykorisťovali.
Keď sa zmätene zlé postavy spoja, nie
sú motivované túhou spolupracovať, ale radšej
postaviť sa mocným nepriateľom.
Takáto skupina môže byť udržovaná pohromade silným
vodcom, schopným prinútiť
svojich podriadených poslušnosti. Kedže je vodcovstvo založené
na hrubej sile, vodca
býva pri prvom náznaku slabosti vymenen kýmkoľvek, kto mu akýmkoľvek
spôsobom
dokáže odobrať jeho postavenie. Piráti a príšery s nízkou
inteligenciou sú peknými
príkladmi zmätene zlých postáv.
|